Higiena zębowa

Nie usuwana systematycznie płytka nazębna zmienia się w twardy kamień nazębny, powodujący cofanie się dziąseł i tworzenie tzw. kieszonek, czyli przestrzeni między zębem a dziąsłem, co prowadzi z kolei do stopniowego zaniku dziąseł. Choroba (potocznie zwana paradontozą) postępuje  powoli i systematycznie: dziąsła obniżają się coraz bardziej, zanikają kości i więzadła ozębnej.
W zaawansowanym stadium dochodzi do rozchwiania, a w efekcie do utraty nawet w pełni zdrowych zębów. Bakterie obecne w płytce bakteryjnej mogą być odpowiedzialne za tzw. choroby odogniskowe: zapalenie wsierdzia, alergie, zapalenie siatkówki, rogówki, kłębuszków nerkowych, choroby reumatyczne i związane z autoimmunoagresją. Dlatego właśnie powinniśmy pamiętać o systematycznym usuwaniu płytki nazębnej.

Kamienia i osadu nazębnego nie jesteśmy jednak w stanie usunąć sami podczas codziennego szczotkowania zębów. Jedyną metodą jest profesjonalne oczyszczanie zębów w gabinecie stomatologicznym. Zabieg powinien być wykonywany co pół roku. Do wyboru mamy dwie metody – ręczną, w której wykorzystywana jest kireta, bądź mechaniczną, z wykorzystaniem piaskarki oraz ultradźwięków. Dokładne oczyszczanie może trwać nawet do 1 godziny.

Kluczem do osiągnięcia oczekiwanego efektu jest dokładne oczyszczenie zębów. W naszej klinice każdy z nich jest czyszczony osobno, ze wszystkich stron. Narzędziem są w tym wypadku ultradźwięki, które w nieinwazyjny i bezbolesny sposób usuwają z powierzchni zębów złogi kamienia nazębnego. Podczas pracy nad powierzchniami żującymi oraz międzyzębowymi wykorzystuje się piaskarkę, zaś przy powierzchniach stycznych specjalne paski do polerowania. Na zakończenie zęby zostają starannie wypolerowane, przy użyciu przystosowanych do tego celu szczoteczek, past polerskich, oraz gumek. Optymalne wygładzenie powierzchni zębów znacznie utrudnia ponowną kolonizację zębów przez bakterie. Oczyszczone zęby zostają zabezpieczone fluorem.

PIASKOWANIE

Jest profesjonalnym zabiegiem usuwania płytki nazębnej oraz powierzchownych przebarwień powstających w wyniku takich czynności jak; picie kawy, herbaty, wina czy palenia papierosów.

Osoby ze zwiększonym ryzykiem powstawania osadów to również te, które posiadają aparaty ortodontyczne lub wady ustawienia zębów.

Piaskowanie zębów jest bezbolesne i trwa około 30 minut. Stomatolog lub higienistka przy pomocy piaskarki pod wysokim ciśnieniem i z wykorzystaniem pewnej ilości wody rozpyla w jamie ustnej piasek dentystyczny, który dociera on nawet do najtrudniej dostępnych powierzchni zębów, usuwając osad oraz drobne przebarwienia. Po zabiegu może wystąpić lekka nadwrażliwość, która minie po kilku godzinach

Należy przy tym pamiętać, że utrzymanie efektów piaskowania zębów jest zależne od poziomu higieny jamy ustnej.

Piaskowanie zębów jak i skaling jest konieczne przed zabiegiem wybielania zębów.

WYBIELANIE

Wybielanie jest zachodzącym na powierzchni szkliwa procesem utleniania, widocznie rozjaśniającym jego odcień. Profesjonalne przeprowadzenie tego typu zabiegów możliwe jest jedynie w gabinecie specjalistycznym. Przed zabiegiem należy wyleczyć wszystkie zęby oraz wyczyścić je z kamienia i osadów.

W gabinecie stomatologicznym najczęściej stosujemy profesjonalną metodę wybielania z użyciem źródeł ciepła i światła. Na powierzchnie licowe zębów nanosi się, po ich przygotowaniu, preparat wybielający i pozostawia go na ok 30-60min aktywując go lampą plazmową. Zwykle w ten sposób jesteśmy w stanie wybielić zęby o 2-3 „tony”. Jeśli istnieje potrzeba dalszego rozjaśniania pacjent jest umawiany na kolejną wizytę po co najmniej 7 dniach. Należy pamiętać o przestrzeganiu białej diety po zabiegu wybielania.

LAKOWANIE

Zabieg lakowania jest to profesjonalna nazwa zabezpieczenia bruzd zębów przed próchnicą. Wykonywany jest u dzieci i młodzieży ze ,,świeżo” wyrżniętymi zębami. Jest zupełnie bezbolesny i przyjemny dla pacjenta. Higienistka lub stomatolog dokładnie oczyszcza powierzchnie zębów po czym izoluje go od dostępu śliny. Gdy ząb jest zupełnie suchy delikatnie nanoszony jest na niego płynny lak. Po zakończeniu zabiegu polimeryzowany jest on za pomocą światła halogenowego. Wskazaniem do tego zabiegu są pierwsze zęby trzonowe (szóstki) u dzieci, zęby trzonowe i przedtrzonowe z głębokimi bruzdami oraz takie, które mają tendencję do tworzenia zmian próchniczych.

FLUORYZACJA (LAKIEROWANIE) – jest to pokrycie zębów związkami fluoru w celu ich wzmocnienia. Stosowana jest w celu znoszenia nadwrażliwości. Fluoryzację stosuje się po zabiegu higienizacyjnym. Po lakierowaniu zębów, aby utrzymać efekt zabiegu, nie należy jeść i pić przez dwie godziny.