Dysfunkcje narządu żucia

Dysfunkcjami narządów żucia nazywamy problemy związane z zaburzeniami czynności mięśni narządu żucia, stawów skroniowo-żuchwowych i innych, związanych z nimi narządów. Objawy dysfunkcji najczęściej zlokalizowane są w okolicy twarzy, głowy i szyi i obejmują:

• ból i ograniczone otwieranie ust;
  • trzaski w stawach skroniowo- żuchwowych, przeskakiwanie i uczucie tarcia powierzchni stawowych;
  • przewlekły ból głowy typu ”migrenowego”;
  • uczucie napięcia mięśni twarzy;
  • zaczerwienienie spojówek, łzawienie oka i/lub nadwrażliwość na światło;
  • uczucie zmęczenia w jednym oku, pogorszona ostrość widzenia;
  • uczucie obrzęku policzka;
  • szumy w uszach, nadwrażliwość na wysokie dźwięki;
  • obecność tzw. ”punktów spustowych” które po uciśnięciu silnie bolą;
  • zaciskanie i zgrzytanie zębami;
  • trudności z przełykaniem;
  • pękanie i odłamanie szkliwa, starte powierzchnie zębów, odsłanianie powierzchni korzeni przy szyjce w pojedynczych zębach, wielokrotne uszkodzenia prac protetycznych, przechylenia zębów;

Dysfunkcje mogą być tak nasilone, że dolegliwości w postaci przykurczy i napięć lokalizują się w obszarach znacznie oddalonych od stawów skroniowo- żuchwowych np.: do pleców, krzyża, stawu biodrowego. Pacjenci wiele lat poświęcają na leczenie bolesności oraz napięcia mięśni i stawów odległych, tymczasem przyczyną są niezdiagnozowane wcześniej dysfunkcje stawu skroniowo- żuchwowego. Jeżeli stwierdzi się występowanie trzech lub więcej wymienionych objawów należy jak najszybciej zgłosić się na konsultację do specjalisty w celu diagnozy i leczenia dysfunkcji w obrębie stawu skroniowo- żuchwowego.

Objawy dysfunkcji mogą być nagłe i znacznie nasilone (np.: rano po przebudzeniu w postaci przykurczy i trudności w otwieraniu ust zauważone podczas ziewania- przyczyna mięśniowa) lub też dyskretne, narastające stopniowo, niekiedy nawet przez okres kilkunastu lat (związane z rozległymi brakami w uzębieniu zwłaszcza w odcinkach bocznych jamy ustnej).

Jeżeli cierpią Państwo z powodu dolegliwości związanych z dysfunkcją układu ruchowego narządu żucia lub napięciowego bólu głowy, zapraszamy do skorzystania z naszej pomocy. Oferujemy różne rodzaje technik leczenia: szyny relaksacyjne, płytki podjęzykowe, szyny repozycyjne, farmakoterapię i fizjoterapię narządu żucia. Dostosujemy metody leczenia do zdiagnozowanych problemów i sprawimy, że uporczywe objawy znikną na stałe.