Higiena zębowa

Nie usuwana systematycznie płytka nazębna zmienia się w twardy kamień nazębny, powodujący cofanie się dziąseł i tworzenie tzw. kieszonek, czyli przestrzeni między zębem a dziąsłem, co prowadzi z kolei do stopniowego zaniku dziąseł. Choroba (potocznie zwana paradontozą) postępuje  powoli i systematycznie: dziąsła obniżają się coraz bardziej, zanikają kości i więzadła ozębnej.
W zaawansowanym stadium dochodzi do rozchwiania, a w efekcie do utraty nawet w pełni zdrowych zębów. Bakterie obecne w płytce bakteryjnej mogą być odpowiedzialne za tzw. choroby odogniskowe: zapalenie wsierdzia, alergie, zapalenie siatkówki, rogówki, kłębuszków nerkowych, choroby reumatyczne i związane z autoimmunoagresją. Dlatego właśnie powinniśmy pamiętać o systematycznym usuwaniu płytki nazębnej.

Kamienia i osadu nazębnego nie jesteśmy jednak w stanie usunąć sami podczas codziennego szczotkowania zębów. Jedyną metodą jest profesjonalne oczyszczanie zębów w gabinecie stomatologicznym. Zabieg powinien być wykonywany co pół roku. Do wyboru mamy dwie metody – ręczną, w której wykorzystywana jest kireta, bądź mechaniczną, z wykorzystaniem piaskarki oraz ultradźwięków. Dokładne oczyszczanie może trwać nawet do 1 godziny.

Kluczem do osiągnięcia oczekiwanego efektu jest dokładne oczyszczenie zębów. W naszej klinice każdy z nich jest czyszczony osobno, ze wszystkich stron. Narzędziem są w tym wypadku ultradźwięki, które w nieinwazyjny i bezbolesny sposób usuwają z powierzchni zębów złogi kamienia nazębnego. Podczas pracy nad powierzchniami żującymi oraz międzyzębowymi wykorzystuje się piaskarkę, zaś przy powierzchniach stycznych specjalne paski do polerowania. Na zakończenie zęby zostają starannie wypolerowane, przy użyciu przystosowanych do tego celu szczoteczek, past polerskich, oraz gumek. Optymalne wygładzenie powierzchni zębów znacznie utrudnia ponowną kolonizację zębów przez bakterie. Oczyszczone zęby zostają zabezpieczone fluorem.