Implanty zębowe

Utrata zębów to nie tylko problem osób starszych. Ubytki o różnym podłożu i rozmiarze mogą powstać tak naprawdę w każdym wieku. A rozwiązaniem tego problemu są implanty – można je wszczepić u każdego dorosłego pacjenta, tj. po zakończeniu rozwoju kostnego (zazwyczaj około 20 roku życia).
Oczywiście, należy wcześniej wykluczyć istnienie ewentualnych przeciwwskazań do wykonania zabiegu (mowa m.in. o zaawansowanej osteoporozie, ciąży, AIDS, chorobie alkoholowej, narkomanii, zaburzeniach krzepnięcia krwi, itd.) – dokona tego lekarz podczas pierwszej wizyty.

Czym tak naprawdę jest implant?

Najogólniej mówiąc, jest to tytanowa śruba wprowadzana w kość w miejsce usuniętego korzenia zęba. Jego wszczepienie stanowi pierwszy etap uzupełnienia ubytków. Tytanowa śruba nie zastąpi bowiem zęba – zastępuje ona korzeń, na którym można będzie zamieścić konstrukcję protetyczną (koronę bądź most).

Niestety, nie można uzupełnić ubytków w trakcie jednej wizyty. Po wszczepieniu implantu trzeba dać mu czas na to, żeby mógł zrosnąć się z kością. W zależności od konkretnego przypadku okres ten trwa od 3 do 6 miesięcy (w tym okresie na pojedynczych ubytkach można zamieścić tymczasową koronę). Jest to ciało obce, dlatego trzeba brać pod uwagę ryzyko, że sztuczny korzeń może zostać odrzucony. By zminimalizować to ryzyko, należy zawsze bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarza i jeszcze bardziej dbać o higienę jamy ustnej, by przyspieszyć proces gojenia.

Gdy podczas wizyty kontrolnej lekarz stwierdzi, że implant dobrze się przyjął i można przystąpić do dalszych działań, zostanie pobrany wycisk, a także dobrany kolor korony – uzupełnienie protetyczne zostanie wykonane w laboratorium i zamocowane za pomocą specjalnego łącznika na implancie.

Jakie są zalety wszczepienia implantów?

Wbrew pozorom, sztuczny ząb to nie tylko rozwiązanie problemu natury estetycznej. Pozwala on również przywrócić naturalne funkcje zęba oraz uniknąć zaniku kostnego. Rozwiązanie to sprawdzi się zarówno w przypadku pojedynczych ubytków, jak i całkowitego bezzębia.