Leczenie kanałowe

Nieodwracalne zapalenie miazgi zęba wiąże się z ogromnym bólem. Najczęstszą przyczyną takiego stanu jest nieleczona próchnica. Ulgę może przynieść ekstrakcja, jednak stomatologia zachowawcza zna metody, które pomagają pozbyć się dolegliwości bólowych bez konieczności usuwania zęba. Jest to endodoncja, znana najczęściej jako leczenie kanałowe. Metoda ta stosowana jest również w przypadku martwicy miazgi, zmian okołowierzchołkowych oraz niedopełnionych kanałów korzeniowych (tzw. ponowne leczenie kanałowe).

Ekstrakcja to zawsze ostateczność. Jeśli jest szansa na uratowanie zęba, lekarz zawsze proponuje wdrożenie leczenia zamiast usunięcia. Ubytki zębowe mogłyby powodować kolejne problemy w jamie ustnej, jak na przykład przesuwanie się zębów sąsiadujących i konieczność założenia implantów.

Na czym polega leczenie kanałowe?

Nieleczona próchnica wnika w coraz głębsze warstwy zęba, by ostatecznie dotrzeć do miazgi, powodując jej stan zapalny. Towarzyszy mu ostry, nagły ból, który trwa od kilku minut do kilku, a nawet kilkunastu godzin i nasila się podczas zmiany pozycji ciała, a także w trakcie jedzenia. Bakterie niszczą tkanki i prowadzą do ich martwicy.

Leczenie endodontyczne polega na otwarciu zęba celem dojścia do miazgi i usunięcia zarówno jej obumierających tkanek, jak i bakterii. Konieczne jest również usunięcie martwych oraz objętych stanem zapalnym tkanek z kanałów korzeniowych oraz ich dezynfekcja i wypełnienie odpowiednim materiałem. Kanały zostają oczyszczone, ukształtowane, wysuszone oraz zamknięte za pomocą gutapierki, czyli biokompatybilnego materiału. Na koniec wyleczony ząb zostaje wypełniony kompozytem.

Przebieg i czas trwania leczenia to kwestia indywidualna zależna od takich czynników jak stopień zaawansowania zmian chorobowych, liczba kanałów wymagających opracowania i wypełnienia, zakrzywienia kanałów, przeszkody w kanałach czy też zębiniaki.

Leczenie endodontyczne w Smile Dental Clinic wykonywane jest w znieczuleniu miejscowym oraz przy użyciu mikroskopu bądź lup.