Choroby przyzębia

Piękny, zdrowy uśmiech to nie tylko śnieżnobiałe zęby. Tajemnica tkwi znacznie głębiej – w naszych dziąsłach. Coraz częściej zgłaszają się do nas pacjenci z chorobami struktur utrzymujących zęby.  Naszą czujność powinno wzbudzać każde krwawienie w trakcie szczotkowania, spożywania pokarmów, a wręcz samoistne oraz każdy ząb, który zmienia swoje położenie w łuku zębowym. Najbardziej widocznym objawem dla pacjenta jest znaczne rozchwianie zęba powodujące ból w trakcie jedzenia, a nawet mówienia. Większości przypadków towarzyszy przykry zapach z ust i brak smaku. Jeżeli pacjent zaobserwuje powyższe objawy powinien się do nas zgłosić.

Istnieje jednak grupa pacjentów, u których choroby przyzębia rozpoczynają się w sposób pozornie niezauważalny. Pacjent nie jest w stanie wychwycić wszystkich objawów, dlatego każdy powinien co pewien czas mieć wykonane zdjęcie pantomograficzne. Jest to zdjęcie przeglądowe, które dostarcza nam bardzo wiele informacji. Często pozwala nam na wykrycie zmian chorobowych, zanim pojawią się objawy w jamie ustnej.

Czynniki wywołujące choroby przyzębia są złożone i wciąż do końca nie wyjaśnione. Najważniejszym jednak z nich jest stan higieny jamy ustnej. Gromadząca się płytka nazębna pod wpływem czasu i bakterii przekształca się w kamień nazębny.  Odkładające się złogi kamienia szczelnie przylegając do przydziąsłowej powierzchni zębów powodują ich uciskanie, tworzenie się patologicznych kieszonek dziąsłowych, utratę kontaktu zęba z zębodołem i jego rozchwianie. Uważa się, że choroby przyzębia dotyczą raczej osób dorosłych, ale zapalenie dziąseł może rozpoczynać się już u młodocianych w okresie pokwitania, a nawet u małych dzieci.

Leczenie chorób przyzębia jest kompleksowe i często długotrwałe. Powinno być ono zarówno ogólne, jak i miejscowe. Jego celem jest stabilizacja mechanizmu wywołującego utratę zębów przez działanie prowadzące do likwidacji kieszonek przyzębnych i regeneracji tkanek przyzębia. Po usunięciu dolegliwości bólowych i w razie potrzeby leczenia farmakologicznego, przeprowadzamy leczenie higieniczne, sanację jamy ustnej i regulację zgryzu.

Test PET- w przypadku chorób przyzębia stomatolog może zlecić wykonanie badania diagnostycznego na obecność patologicznych drobnoustrojów wywołujących choroby przyzębia. Wykonanie takiego badania jest oczywiście niebolesne i polega na pobraniu niewielkiej ilości płynu z kilku kieszonek dziąsłowych za pomocą papierowych pałeczek, na których zatrzymują się bakterie. Próbki bakterii wysyła się do analizy do producenta. Otrzymane wyniki lekarz wykorzystuje do przepisania zalecanego antybiotyku, który zahamuje paradontozę.