Czy to prawda, że zęby kobiet w trakcie ciąży są bardziej podatne na chorobę próchnicową?

Wokół stanu uzębienia oraz leczenia stomatologicznego kobiet ciężarnych krąży wiele mitów. Jednym z nich jest chociażby błędne przeświadczenie, że w tym okresie nie można wykonywać żadnych zabiegów w obrębie jamy ustnej. Prawdą jest jednak, że choroby jamy ustnej matki mogą mieć katastrofalne skutki dla płodu. Dlatego tak ważne jest, by nie tylko wyleczyć zęby przed planowaną ciążą, ale także regularnie odwiedzać stomatologa w trakcie jej trwania.

Podczas ciąży w organizmie kobiety zachodzi szereg zmian hormonalnych. To właśnie one są odpowiedzialne za pojawienie się problemów w obrębie jamy ustnej. Dziąsła się rozpulchniają, a w konsekwencji zostają odsłonięte szyjki zębowe. A stąd już krótka droga do wytworzenia się stanu zapalnego oraz powstania próchnicy.

Dlaczego podczas ciąży zęby są bardziej podatne na próchnicę?

Wspomniane wyżej zmiany hormonalne powodują nie tylko rozpulchnienie dziąseł. Pojawia się również ich krwawienie, które może zniechęcać kobiety do mycia zębów. Zdarza się, że krwawiące i obolałe okolice zostają pomijane podczas codziennego szczotkowania. W konsekwencji odkłada się płytka bakteryjna.

Inną, niezwykle istotną kwestią jest zmiana pH śliny w trakcie ciąży. Zmniejszenie zarówno ilości, jak i pH śliny sprzyja powstaniu stanów zapalnych dziąseł oraz przyzębia, a także rozwojowi choroby próchnicowej.

Zmiany hormonalne są również odpowiedzialne za wahania nastroju oraz podjadanie. U niektórych kobiet pojawia się większa potrzeba spożywania słodyczy, a także słynna zachcianka na kiszone ogórki. Słodycze stanowią doskonałą pożywkę dla bakterii, ogórki natomiast wpływają na pogorszenie stanu szkliwa. Dlatego też ich ciągłe podjadanie może znacznie zwiększyć ryzyko rozwoju próchnicy.

Jak widać, na zęby kobiet ciężarnych czyha wiele zagrożeń. Nie należy jednak panikować – wystarczy przestrzegać prawidłowej diety, wyleczyć wszystkie ubytki i choroby jamy ustnej przed ciążą, a w trakcie ciąży szczególnie dbać o higienę jamy ustnej (szczotkowanie zębów i czyszczenie języka po każdym posiłku, stosowanie nici dentystycznych oraz irygatora) oraz regularnie odwiedzać stomatologa.