Nadwrażliwość pozabiegowa - dlaczego zdrowe zęby bolą?

Po wizycie w gabinecie stomatologicznym i wyleczeniu zębów pojawił się ból? Spokojnie, niekoniecznie musi to oznaczać, że dzieje się coś złego i potrzebna jest interwencja stomatologiczna. Może to być po prostu jeden ze skutków ubocznych wykonanych zabiegów, który nie trwa długo i samoistnie ustąpi. Stan ten określany jest jako nadwrażliwość pozabiegowa zębów.

O nadwrażliwości możemy mówić wtedy, gdy ból nasila się podczas zetknięcia zębów z zimnym bądź ciepłym jedzeniem lub napojem. Dolegliwości może nasilać również zimne powietrze, które dostanie się do jamy ustnej. Jak to możliwe, że bolą nas zdrowe zęby? Otóż, jest to całkiem normalne zjawisko. By opracować ubytek i przygotować go do wypełnienia, lekarz musi go dokładnie oczyścić m.in. z próchnicy, dochodząc nawet do miazgi. W trakcie na przykład borowania używane jest wiertło, które podczas pracy wytwarza ciepło, a przez to może podrażniać tkanki oraz nerwy. Dodatkowe podrażnienia mogą również wywołać drgania, które towarzyszą pracy narzędzi stomatologicznych.

Nadwrażliwość pozabiegowa zazwyczaj występuje u pacjentów z dużymi ubytkami i trwa od kilku do nawet kilkunastu dni. W tym czasie warto stosować pastę dedykowaną osobom z nadwrażliwością zębów, a do mycia zębów używać miękkiej szczoteczki. By zmniejszyć dolegliwości bólowe, warto też ograniczyć kontakt zębów z zimnymi bądź gorącymi potrawami i napojami. Można również sięgnąć po leki przeciwbólowe.

A jeśli ból nie mija? Dolegliwości bólowe utrzymujące się ponad dwa tygodnie mogą być powodem do niepokoju. W takim przypadku należy udać się do stomatologa, ponieważ może okazać się, że przyczyną nie jest niegroźna nadwrażliwość pozabiegowa, a ostre zapalenie miazgi bądź nieprawidłowe dopasowanie wypełnienia. Sygnałem alarmowym powinny być nie tylko utrzymujące się przez dłuższy czas dolegliwości bólowe, ale też ich nasilanie – szczególnie w nocy bądź też podczas gryzienia. W takiej sytuacji nie należy zwlekać i konieczna jest wizyta u lekarza – najlepiej u stomatologa, który przeprowadzał zabieg.