Powikłania nieleczonych wad zgryzu

Wbrew pozorom, wady zgryzu to nie tylko problem natury estetycznej. Nieleczone nieprawidłowości zgryzu mogą mieć niekorzystny wpływ zarówno na komfort życia, jak i na stan zdrowia! Dlatego tak ważne jest, by nie odwlekać leczenia ortodontycznego. Można je rozpocząć w każdym wieku – zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. A im wcześniej zajmiemy się skorygowaniem wad zgryzu, tym mniejsze ryzyko pojawienia się komplikacji.

Jakie są najczęstsze powikłania nieleczonych wad zgryzu?

Nieprawidłowości w budowie szczęki mogą wpływać na różne czynności życiowe. Do najczęstszych powikłań wynikających z nieleczonych wad zgryzu należą:

• zaburzenia mowy,
• problemy z gryzieniem oraz żuciem,
• trudności w oczyszczaniu spowodowane stłoczeniem zębów,
• rozwój próchnicy,
• choroby dziąseł,
• zanik kości,
• paradontoza,
• bóle stawów skroniowo-żuchwowych,
• nadwrażliwość zębów,
• szybkie ścieranie zębów,
• bóle głowy (w tym migreny), karku,
• zmiany w wyglądzie twarzy.

Nieleczone wady zgryzu mają również wpływ na nasze życie osobiste oraz zawodowe. Może pojawić się uczucie dyskomfortu podczas jedzenia, a w konsekwencji unikanie imprez i spotkań, gdzie pojawia się jedzenie. Wady zgryzu i związane z nimi problemy estetyczne bądź zaburzenia mowy mogą również powodować kompleksy, wycofanie, unikanie spotkań i rozmów z innymi, co prowadzi do niskiej samooceny oraz zaburzenia relacji z ludźmi. Jest to szczególnie problematyczne u dzieci, u których czynniki natury estetycznej bardzo szybko prowadzą do złego odbioru przez otoczenie rówieśników oraz do zaniżonej samooceny.

Wyżej wymienione powikłania to tylko początek góry lodowej. W niektórych przypadkach może dojść do znacznie poważniejszych problemów zdrowotnych, tj. zaburzeń ogólnoustrojowych. Wszystkie układy w ludzkim ciele są ze sobą powiązane. Dlatego dysfunkcja jednego układu nie pozostaje bez wpływu na pozostałe. Nie są to oczywiste powiązania, stąd też czasem diagnostyka wielu dolegliwości bywa utrudniona i podejmuje się leczenie objawowe zamiast przyczynowego.